“De golven horen bij de zee, net zoals gevoelens bij groei horen.”
In mijn coachsessies zie ik het steeds opnieuw: groei begint niet bij “meer doen”, maar bij durven voelen.
Een kind dat leert surfen op zijn eigen emoties, in plaats van erdoor meegesleurd te worden, ontwikkelt veerkracht, rust en zelfvertrouwen.
We hoeven gevoelens niet weg te duwen; we mogen ze toelaten. Soms betekent dat: even wankelen, even zoeken naar balans, en dan langzaam ontdekken dat juist díe ervaring ons sterker maakt.
Zoals een zaadje dat zich door de donkere aarde heen werkt om het licht te bereiken.
Die weerstand maakt het stevig genoeg om te groeien, met wortels diep in vertrouwen.
Tijdens mijn coaching gebruik ik de Little Box of Mindset van Semco Onderwijs. De kaarten vormen een prachtige ingang om met kinderen te praten over thema’s als positief denken, uitdagingen aangaan, doelen stellen en zelfvertrouwen ontwikkelen. Een gesprekstool die kinderen helpt woorden te geven aan wat ze voelen en ervaren. Ze nodigen uit tot gesprek, reflectie en vooral: bewustwording.
We ontdekten samen dat elk dier op de kaarten een eigen kracht heeft, niet zomaar gekozen, maar met een diepere symboliek. En die symboliek raakt kinderen precies daar waar ze groeien.
“It takes a village to raise a child.”
Vandaag neem ik je mee in drie praktijkverhalen van Sam (9), Tom (14) en Bente (8), drie kinderen met elk hun eigen groeiweg.
De Kat en het positieve denken
Het doel van de coaching met Sam (9) is dat er meer wederzijds begrip ontstaat, tussen hem, zijn ouders en de mensen om hem heen. Samen onderzoeken we hoe Sam meer rust kan ervaren in zijn hoofd en lijf.
Zijn veranderwens:
“Ik wil leren hoe ik rustig kan blijven in mijn hoofd en lichaam als het druk is, zodat ik me fijner voel en beter kan omgaan met moeilijke momenten.”
Bij het thema positief denken koos Sam de Kat: nieuwsgierig, gevoelig en op zoek naar rust.
Tijdens onze sessie vertelde hij over zijn overleden hond, die hij erg mist.
Ik vroeg hem: “Wat deed de hond precies dat werkte? Wat zou je daarvan zelf kunnen proberen, als het weer zo’n moment is? We ontdekten samen dat zijn hond hem had geleerd wat rustige kracht betekent, aanwezig blijven, zonder iets te hoeven forceren. Bijvoorbeeld: rustig blijven zitten, iets anders doen met zijn handen (zoals een stressbal of tekenen), of zacht tegen zichzelf zeggen: “Ik blijf rustig.”
Zo maakte Sam zijn eigen mini-toolbox van rustmomenten, gevuld met herinneringen én nieuwe ideeën om met spanning om te gaan. Terwijl we samen met LEGO speelden, bedacht hij dat hij een foto van zijn hond wilde met daarop de tekst Positief denken.
“Dan kan ik naar hem kijken als het lastig is,” zei hij. Zo wordt zijn hond een klein baken van rust: wanneer het druk is in zijn hoofd of lijf, kan hij even kijken naar de foto en denken aan hoe zijn hond rustig bleef, wat er ook gebeurde.
De IJsvogel en durven hulp vragen
Bij Tom (14) lagen de kaarten verspreid op de grond. We keken er samen van een afstandje naar en ontdekten iets bijzonders:
de kaarten over doelen stellen waren vogels, die over positief denken waren zoogdieren, uitdagingen bleken waterdieren,
en zelfvertrouwen insecten.
We fantaseerden samen over wat dat kon betekenen, en stuurden zelfs een mail naar de makers, die vertelden dat elk dier symbool staat voor een manier van groeien.
Tom koos uiteindelijk de IJsvogel, met de tekst: “Hulp vragen durf ik wel.”
Wat een treffende keuze.
Want precies dat, hulp durven vragen, is wat Tom het afgelopen jaar heeft geleerd.
Waar hij eerst alles zelf probeerde op te lossen, durft hij nu zijn stem te laten horen: bij docenten, vrienden, en thuis.
De ijsvogel past naadloos bij zijn proces. Hij observeert rustig van boven, kiest zijn moment zorgvuldig, en duikt dan met volle aandacht, niet roekeloos, maar met vertrouwen. Zo leert Tom dat hulp vragen geen teken van zwakte is, maar juist van moed en inzicht.
Tom heeft een tijd ervaren hoe het is om zich niet gezien te voelen. Nu groeit zijn vertrouwen weer. Hij heeft vooral behoefte aan begrip, erkenning en een veilige omgeving waarin zijn stem telt. De ijsvogel herinnert hem eraan dat hij niet alles alleen hoeft te doen, dat er altijd iemand is die met hem mee wil kijken, als hij dat toelaat.
Zoals de ijsvogel pas duikt als het water helder genoeg is, zo leert Tom dat hulp vragen pas lukt als je eerst helder durft te kijken naar wat je voelt.
De Flamingo en het vinden van balans
Bente (8 jaar) koos de kaart met de Flamingo, thema: Doelen stellen.
Op de achterkant stond: “Ik werk rustig door.”
Een uitspraak die precies past bij haar groeifase.
Na de scheiding van haar ouders was het contact met één van hen lange tijd verwaterd. Nu is ze opnieuw in contact met die ouder en zoekt ze haar plek in deze veranderde situatie. Ze bloeit op: maakt vrienden, geniet van sociale contacten en straalt plezier uit.
Maar met die groei komt ook een nieuwe uitdaging; Bente ervaart meer vrijheid, en gaat soms letterlijk over grenzen heen. Ze vergeet afspraken of meldt niet bij wie ze speelt, waardoor haar ouders zich zorgen maken.
De Flamingo helpt haar herinneren aan balans: één poot stevig op de grond (de afspraken thuis, stabiliteit) en één poot vrij om te bewegen (haar vrijheid, flexibiliteit). We praten over hoe duidelijke afspraken haar juist helpen om die vrijheid te behouden.
Ook haar ouders zijn hierin een belangrijk onderdeel. Ze gebruiken de flamingo als metafoor thuis, zodat afspraken iets positiefs blijven:
“Bente, we hebben nagedacht over hoe makkelijk je vrienden maakt en hoe zelfstandig je bent. Dat doet ons denken aan een flamingo. De poot die stevig op de grond staat, dat zijn de afspraken thuis. De poot die je optilt, dat is jouw vrijheid om te spelen. Als de flamingo niet stevig staat, valt hij om, zo is het ook bij jou.”
Bij succes volgt positieve bekrachtiging:
“Wauw, goed gedaan, flamingo! Je stond stevig op de grond, je kwam op tijd thuis, en daardoor krijg je straks weer alle vrijheid om met je vrienden af te spreken.”
En als iets misgaat, blijft de toon liefdevol en verbindend:
“Hé Bente, de flamingo is even omgevallen. Je was zo lekker aan het meebewegen dat je vergat stevig te staan. Hoe kunnen we zorgen dat dat de volgende keer beter gaat?”
Bente heeft behoefte aan duidelijkheid, voorspelbaarheid en rust.
Als ze weet waar ze aan toe is, kan ze haar energie gebruiken om te genieten van vriendschappen en plezier, precies wat ze nodig heeft om verder te groeien.
Wat kinderen (en wij) nodig hebben
Groei vraagt om geduld, veiligheid en ruimte. Een kind leert niet alleen door uitleg, maar vooral door de manier waarop wij naar hen kijken. Als wij kinderen het gevoel geven dat ze goed zijn zoals ze zijn, durven ze de volgende stap te zetten, ook als dat spannend is.
“It takes a village to raise a child.”
In die village bouwen we samen aan een plek van vertrouwen, humor en groei, met hoofd, hart en handen.
Mindset en het bewust inzetten van je gedachten spelen een grote rol bij de groei van kinderen. Lees ook: De kracht van je gedachten – hoe een positieve mindset je leven vormt
Wil jij ontdekken hoe mindset-coaching kinderen kan helpen groeien?
In mijn praktijk werk ik met kinderen (én hun ouders) aan meer rust, zelfvertrouwen en veerkracht, vanuit verbinding, spel en bewustwording.
Benieuwd wat dit voor jullie kan betekenen?
Ja, ik wil een vrijblijvend gesprek

